حکایت ها - تمثیل های عرفانی


خوش آمديد

حکایت ها - تمثیل های عرفانی

 
حکایت ها - تمثیل های عرفانی


درسخنان اوشو


فوري ببين !

مرشد ذن , (( دوگو )) مريدي داشت به نام (( سوشين )) .
زماني كه تازه براي تحصيل نزد مرشدش امده بود , شايد برايش طبيعي اين بود كه درس هاي ذن
را همانگونه از مرشد بياموزد كه ساير درس ها را در مدرسه مي آموزند . ولي دو گو در مورد ذن
هيچ درس ويژه اي به او نداد ; و اين رفتار مرشد , سوشين را متعجب و نا اميد كرد .
روزي به مرشدش گفت : (( مدتي ميگذرد كه من اينجا آمده ام , ولي حتي هنوز يك كلام هم در مورد
آموزشهاي دن به من گفته نشده ! )) .
دوگو پاسخ داد : (( من از همان وقت ورودت مشغول تدريس انضباط ذن به تو بوده ام . ))
سوشين با حيرت پرسيد : (( اين چه نوع تدريسي است ؟ ))
مرشد گفت : (( صبحگاه وقتي كه تو فنجان چاي را به من مي دهي , مي گيرم ; وقتي كه برايم
خوراك مي آوري , مي پذيرم ; وقتي به من تعظيم ميكني , با تكان دادن سر , احترام را باز
ميگردانم . ديگر انتظار داري در ذن چه آموزشي ببيني ؟ ))
سوشين مدتي سرش را پايين انداخت و بر اين پاسخ مرشد تامل كرد .
مرشد گفت : (( اگر ميخواهي ببيني , فوري ببين . هرگاه شروع به فكر كردن كني , نكته را گم
ميكني . ))
برگرفته از كتاب آه اين ... مترجم محسن خاتمي

از تشنگي در حال مرگ

از شبلي پرسيدند : (( استاد تو در طريقت چه كسي بود ؟ ))
او پاسخ داد : (( يك سگ ! روزي سگي را ديدم كه در كنار رودخانه اي ايستاده بود و از شدت
تشنگي در حال مرگ بود . هربار كه سگ خم ميشد تا از اب رودخانه بنوشد , تصوير خود را در
اب مي ديد و مي ترسيد , زيرا تصور ميكرد سگ ديگري نيز در رودخانه است . در نهايت پس از
مدتي طولاني سگ ترس خود را كنار گذاشت و به درون رودخانه پريد .
با پريدن سگ در رودخانه تصوير او در اب نيز ناپديد شد , به اين ترتيب سگ متوجه شد آنچه
باعث ترس او شده , خودش بوده است . در واقع مانع ميان او و آنچه به دنبالش بود به اين شكل از
ميان رفت . من نيز وقتي به درون خود فرو رفتم متوجه شدم مانع من و انچه در جستجويش مي
باشم خودم هستم و با آموختن از رفتار اين سگ حقيقت را دريافتم . ))
برگرفته از كتاب اين نيز بگذرد = مترجم : فرشيد قهرماني
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ چهار شنبه 20 مهر 1390برچسب:,سـاعت 23:33 نويسنده atefeh| |

Design:♀ali-hadis♂